söndag 22 januari 2017

Lammfärsgratäng

Den här lammfärsgratängen är så god! Mild och fin, och jag får alltid en känsla av Grekland då jag äter den här. Passar perfekt en gråmulen, kall januarisöndag, att bli förflyttad till Grekland...eller hur?
Du behöver detta:

1 squash i tunna skivor
2 stora tomater, också i skivor
ca 200-250 gr. buffelmozzarella
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
300 gr lammfärs
1 brk krossade tomater
1 ½ hönsbuljongtärning
torkad oregano och basilika, ca 1 tsk vardera
salt o peppar
25 gr riven parmesanost
svarta oliver

Stek squashen mjuk i olivolja, lägg åt sidan
Fräs löken, och färsen. Salta o peppra, häll på tomaterna, smula i buljongtärningen och krydda. Låt koka under lock i ca 15 min.
Under tiden skivar du tomaterna och mozzarellan, och river parmesanosten.
Häll sedan hälften av färsröran i en ugnsform, ovanpå lägger du sen squashskivor, tomat o mozzarella lite omlott. Avsluta med resten av färsen, strö över parmesan och lägg på oliver efter tycke o smak. (jag gillar svarta kalamataoliver).
In i ugnen, ca 225 grader i ca 15-20 min.
Servera med en god sallad och lite frästa grönsaker som t.ex, betor, broccoli och blomkål.
Ett rött vin till, och så befinner man sig plötsligt i Grekland....
Mums!

1 kommentar:

Hanna sa...

Så god den låter. Tack för tipset.