söndag 13 januari 2008

Ninnies goda rostebröd


Mina lättbakade och goda rostbröd. Mycket godare än köpta....Ingredienserna kan man variera, beroende på hur grovt bröd man vill ha. Jag har inga exakta mått på de torra ingredienserna, man får helt enkelt känna sig för till en bra och smidig deg!

50 g jäst
2 tsk salt
3 msk olja
5 dl vatten
ev. 2-3 dl grahamsmjöl
lite vetekli eller kruskakli, ca ½-1 dl, beroende på hur mycket graham man tar i. Tar man inget grahamsmjöl kan man ta mer kli...Vetekross är också gott att ha i. Man tager vad man haver...
ca 1 liter vetemjöl, känn efter hur mycket som behövs...
1 ägg
vallmofrö, sesamfrö eller krossat linfrö.

Lös jästen i fingerljummet vatten, tillsätt salt, olja och ev kli/kross. Tillsätt därefter mjölsorterna, eller bara vetemjöl. Arbeta degen väl, gärna i maskin. Jäs ordentligt, ca 30-45 min.
Forma snabbt två limpor som läggs i formar. Jäs igen, 30 min. Pensla med uppvispat ägg, strö på vallmofrö, sesamfrö eller linfrö.
Grädda i 200 grader, ca 30 min.

Goda att äta som de är nybakta, och de är supergoda att rosta i brödrosten. Men de kräver lite högre värme i brödrosten än köpta formfranska!

1 kommentar:

Jonte sa...

Slängde precis in en sånhär i ugnen!
Mums!